In groep 1/2 is er veel aandacht voor een veilig pedagogisch klimaat, want dit is de basis voor de persoonlijke ontwikkeling. Kinderen zullen zich alleen ontwikkelen als ze zich veilig voelen
en ze de ruimte krijgen om zichzelf te zijn. Er zijn vaste regels en routines, zodat de kinderen weten waar ze aan toe zijn gedurende de dag. Dit biedt de kinderen veiligheid. Leerlingen voelen zich op deze manier serieus genomen, gewaardeerd en horen er helemaal bij.
In de eerste jaren zal de nadruk liggen op het spelen en het spelenderwijs ontdekken van de wereld om hen heen. Deze jaren zijn onmisbaar als voorbereiding op de latere schooljaren van uw kind. De groepen 1 en 2 zijn combinatiegroepen, deze groepen zijn samengesteld uit leerlingen van 4 tot en met 6
jaar. Het feit dat de kinderen van groep 1 en 2 bij elkaar in één groep zitten betekent per definitie dat er gedifferentieerd wordt. Voor ieder kind is er materiaal dat past bij zijn of haar ontwikkelingsniveau.
In groep 1/2 werken we thematisch, waarbij we gebruik maken van de uitgangspunten van IPC. Voor jonge kinderen is het van belang dat zij de kans krijgen om spelenderwijs de wereld om hen heen te ontdekken en zich zo te ontwikkelen. Door te voelen, te handelen en te spelen, leren jonge kinderen
het beste. Binnen het spel worden de leermomenten, zoals reken-, lees- en schrijfactiviteiten opgespoord in interactie met de kinderen. De verschillende hoeken en speel-/werkplekken vormen hierbij een rijke leeromgeving en door te spelen doen kinderen concrete ervaringen op die betekenisvol zijn. De
kinderen van groep 1 en 2 spelen samen en kunnen veel van elkaar leren. Wij vinden het belangrijk om de kinderen te leren samenwerken. Dit is een belangrijke vaardigheid om
goed te kunnen functioneren in de samenleving. Het samenwerken oefenen we bijvoorbeeld met coöperatieve werkvormen. De kinderen leren zo van en met elkaar.
Naast het leren via spel wordt er ook gerichte instructie gegeven. Wij bieden de kinderen voornamelijk activiteiten waarbij het doel aansluit bij de volgende stap in hun ontwikkeling. Deze activiteiten plannen wij vanuit de doelen van Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO). Dit doen wij in de kleine kring, grote kring (mede ook voor het saamhorigheidsgevoel) of in een spelhoek. De leerkracht doet het voor, de leerkracht en de kinderen doen het samen en vervolgens doen de kinderen dit zelfstandig. De ontwikkeling van de kinderen volgen we met ons observatie- en registratiesysteem.
De kinderen in groep 1 en 2 maken spelenderwijs kennis met rekenen. Hiervoor wordt er gebruikt
gemaakt van de materialen van ‘Met sprongen vooruit’. Door spelenderwijs met deze materialen te oefenen in een grote of kleine kring, komen alle rekengebieden aan bod. De kinderen komen gedurende de hele dag in aanraking met taal: in de ochtendkring, tijdens het voorlezen, door samen met
elkaar te spelen, activiteiten passend binnen het IPC thema, etc. Ook wordt er aandacht besteed aan voorbereidende leesvoorwaarden. Ter kennismaking worden er letters aangeboden met het bijpassende klankgebaar en wordt er spelenderwijs geoefend met de nieuwe letter. We gebruiken hiervoor de methodiek ‘Zo leer je lezen en spellen’, ontwikkeld door Drs. José Schraven. Deze methodiek is de voorloper van de leesmethodiek die in groep 3 wordt gehanteerd.