IPC onderwijs in de groepen 3 t/m 8

IPC is de afkorting voor International Primary Curriculum. IPC biedt een combinatie tussen relevante kennis, vaardigheden en inzicht, waardoor kinderen beter leren omgaan met de complexiteit van de 21e eeuw. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, kunstzinnige vorming, muziek, ICT, internationaal, mens en maatschappij, wetenschap en techniek worden geïntegreerd aangeboden.
Leerlingen werken aan hun zelfvertrouwen en ontdekken volop hun eigen talenten. Het is dnmisbaar dat kinderen ook begrip voor elkaar leren hebben. Ze leren zich verplaatsen in de belevingswereld van hun klasgenootjes en in die van andere mensen, dichtbij en ver weg. Leren over normen en waarden – waarde(n)vol leren – is daarbij onmisbaar. Het IPC-curriculum wordt met regelmaat
geüpdatet met oog voor actualiteit en de laatste stand van zaken in de wetenschap.

Leerproces

Het leerproces komt elk thema weer terug en is ontworpen vanuit een bepaalde ideeën over leren. Zo geven we de leerlingen structuur en herkenbaarheid. Het proces is ook zo ingericht dat we recht kunnen doen aan verschillen tussen leerlingen. De verschillende fasen van het leerproces komen idealiter tot leven op een leerwand, in de vorm van de leercyclus. Hier zien kinderen wat ze allemaal geleerd hebben, bijvoorbeeld door foto’s, verslagjes en andere werken. Dit maakt kinderen betrokken, bewust en trots!

Startpunt

Elke unit start met een inspirerende en enthousiasmerende introductie (activiteit). Hoelang een startpunt duurt hangt af van de leeftijd van de kinderen en de aard van de introductie. Soms ben je in een uur klaar, soms is een hele week op z’n plaats. De kinderen raken door het startpunt gemotiveerd om meer over het onderwerp te leren.

Kennisoogst

Wat weten leerlingen al over een bepaald onderwerp? Vaak meer dan je denkt. Tijdens de kennisoogst activeren kinderen hun voorkennis en leggen dat vast. Om te ontdekken wat kinderen al van een onderwerp weten wordt er bijvoorbeeld gewerkt met ‘mindmaps’. Het maken van een mindmap helpt om kennis en ideeën met elkaar uit te wisselen, onderlinge verbanden te zien en de kennisoogst uit te breiden. Het zet aan tot nadenken over het eigen leren en het formuleren van vaardigheden.

Uitleg thema (Big Picture)

Tijdens de thema-uitleg help je de kinderen om de ‘Big Picture’ van een unit te zien. De leerlingen krijgen essentiële achtergrondinformatie voordat ze zelf op onderzoek uitgaan. Als leerkracht geef je de leerlingen een overzicht van wat ze gaan leren, aan de hand van de gekozen leerdoelen per vak. Door dat overzicht zijn de kinderen meer in staat nieuwe verbanden te leggen. Het volgende stappenplan is een hulpmiddel om leerdoelgericht te werken.

Onderzoeksactiviteiten

De kinderen gaan aan de slag met uiteenlopende manieren van onderzoek. Ze werken in grote en kleine groepen, van verschillende samenstelling, om belangrijke informatie te achterhalen. IPC reikt in de leertaken diverse werkvormen en ideeën aan, waarmee kwaliteiten als samenwerken, communiceren, aanpassen en vasthoudendheid versterkt worden. De onderzoeksactiviteit hoort bij en gaat vooraf aan de verwerkingsactiviteit.

Verwerkingsactiviteiten

De leerlingen gaan aan de slag met hun bevindingen uit de onderzoeksactiviteit. Met een sturende opdracht krijgen ze de mogelijkheid om het geleerde te verdiepen en te demonstreren. Het spreekt voor zich dat we de activiteiten zo spannend en waardevol mogelijk hebben gemaakt, waardoor de opbrengst optimaal is.

Afsluiting

De Afsluiting is een feestelijke gebeurtenis. De kinderen delen wat ze geleerd hebben en mogen daar trots op zijn. De invulling van de activiteit is aan de school, maar je kunt je voorstellen dat het ontzettend leuk is om het geleerde te delen met andere klassen, schoolpersoneel, ouders of relevante mensen uit de omgeving. Kinderen worden bewuster en enthousiaster van wat ze geleerd hebben en het beklijft beter.

Schooljaar 2024-2025:

groep 7 & 8

Nederland- Waterland

Een dorp bouwen

7. Kermis

8.Wat als…

groep 5 & 6

Chocolade

Ontdekkingsreizigers en avonturiers

De actieve planeet

groep 3 & 4

Gebouwen ( Groep 4)

Speelgoed

Feest

IPC onderwijs in de groepen 1 en 2 (ook wel IEYC genoemd)

Spelen is voor het jonge kind de meest effectieve wijze om tot ontwikkeling te komen.
Spel is daarom de basis van het IEYC-programma.
Juist om het leren zo krachtig, effectief en leuk mogelijk te maken.

Het jonge kind

Het IEYC is gebaseerd op kenmerken van de ontwikkeling van het kind in de
kleuterfase. De visie op onderwijs aan het jonge kind van Annerieke Boland en
de breintheorie over het leren van het jonge kind van Betsy van de
Grift hebben, naast de visie op leren van het IPC, gediend als bron bij het
vormgeven van de units.

Ontwikkelingen die bij jonge kinderen plaatsvinden tijdens de kleuterfase van 4
tot 6 jaar zijn die van:

  • impliciet (onbewust) naar expliciet (bewust) leren
  • ik-gericht naar samen
  • handelend en manipulerend naar gericht en vooraf bedacht

Aansluiten bij de bovengenoemde kenmerkende ontwikkelingen van het jonge
kind en het stimuleren van deze ontwikkelingen vraagt om een
onderwijsaanbod dat de natuurlijke nieuwsgierigheid en exploratiebehoefte
prikkelt. Spel is hierbij het belangrijkste uitgangspunt, waarbij de interactie met
de omgeving en leerkracht essentieel is om tot leren te komen.

Wat jonge kinderen nodig hebben om spelenderwijs tot leren te komen is:

  • Een rijke speelleeromgeving die hen prikkelt in hun nieuwsgierigheid en
    hen uitdaagt.
  • Een professional die aansluit bij het spel en handelingsgericht observeert
    om de kinderen verder te helpen.

 

Het IEYC-programma

Het IEYC hanteert als uitgangspunt dat een rijke leeromgeving ondersteunend
is aan de brede ontwikkeling van het kind. Daarvoor is het belangrijk om iedere
unit, samen met de kinderen, te werken aan het opbouwen van de
leeromgeving. Die gezamenlijkheid zorgt ervoor dat kinderen zich
medeverantwoordelijk gaan voelen en leren zorgdragen voor de omgeving.

Speelleerplaatsen
Door de speelleerplaatsen van IEYC kunnen kinderen betekenisvolle ervaringen
opdoen door middel van spel en onderzoek.

In de units wordt één van de bovenstaande plaatsen de centrale themaplaats,
waar een rollenspel gespeeld wordt. Het is van belang om verbindingen tussen
verschillende speelleerplaatsen te stimuleren.
Een voorbeeld is het heen-en-weer-spel tussen de huisplaats (er zijn bloemen
nodig voor in de vaas), een tuincentrum (centrale themaplaats, gekoppeld aan
de ontdekplaats, tevens verkooppunt van bloemen) en het atelier (waar de
bloemen gemaakt worden).

De structuur van IEYC

Elk thema verloopt volgens een vaststaande structuur die het leerproces
ondersteunt. Kinderen raken vertrouwd met het leerproces en leerkrachten
hebben houvast.

Startpunt
Het startpunt is een activiteit in de vorm van een spannende inleiding voor
kinderen waarmee elk thema wordt gestart. plezier en enthousiasme creëren
voor het thema is hierbij het belangrijkste doel.

Kennisoogst
De kennisoogst geeft de kinderen de kans om te laten zien wat zij al weten en
wat zij nog willen weten over het thema dat behandeld wordt. er worden bij
elke focus nieuwe kennis en vragen geoogst en zichtbaar gemaakt.

Uitleg van het thema
De leerkracht geeft uitleg per focus. Elke nieuwe focus wordt besproken en
toegevoegd aan de leerwand. Doel is het geven van overzicht en het zichtbaar
maken van samenhang. Per speelleerplaats wordt besproken wat en hoe er geleerd/ontdekt/ervaren gaat
worden.

Onderzoek en verwerking in de speelleerplaatsen
In verschillende speelleerplaatsen leren kinderen door onderzoeks- en
verwerkingsactiviteiten. Er worden suggesties aangereikt voor betekenisvol
spel en onderzoek binnen de speelleerplaatsen, gericht op de vier
ontwikkelgebieden.

De afsluiting
De afsluiting heeft twee hoofddoelen. Ten eerste helpt het de kinderen om
datgene wat ze in het thema geleerd hebben te evalueren. Ten tweede is de
afsluiting bedoeld om te vieren wat er geleerd is.

groep 1 & 2   (& 3 tot januari)

Zo spelen wij

Welkom in de wereld

Sinterklaas

Kerst

We gaan op safari

Wij werken bij de bakker

Wij gaan naar de dierenarts