Welkom op de groepspagina van groep 5!

De vakken in groep 5

Belangrijke informatie:

IPC 

Drie middagen per week werken we aan IPC. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, kunstzinnige vorming, muziek, ICT, wetenschap en techniek worden geïntegreerd aangeboden.

De kinderen werken gedurende een periode van 4 tot 8 weken aan een unit, aansluitend bij de actualiteiten, belevingswereld en interesses van kinderen, waarbij de focus op het leerproces ligt. 

Dit jaar werken we aan de thema’s:

Dinosaurussen

Dinosaurussen leefden miljoenen jaren geleden – lang voordat mensen leefden. Niemand heeft ooit een dinosaurus gezien, dus hoe kunnen we zoveel over ze weten? We moeten het doen met fossiele aanwijzingen en dinosaurusbotten. Toch kunnen we daar meer uit afleiden dan je zou denken! Net als detectives, zullen we proberen te ontdekken hoe dinosaurussen eruit zagen, wat ze aten en hoe het met ze afliep.

Schilderijen, foto’s en afbeeldingen

We zien elke dag overal beelden om ons heen. Soms gaat het om belangrijke informatie, soms om reclame en soms om vermaak. Het interpreteren van de boodschap achter een beeld is belangrijk, omdat we de informatie zo nuttig kunnen gebruiken in ons dagelijks leven, of juist niet. Daarmee gaan we aan de slag in deze unit.

Red de wereld

In deze unit leren we van alles over het regenwoud. Regenwouden bedekten ooit 20 procent van het aardoppervlak. Nu is dat slechts 5 procent. Elke seconde wordt een gebied zo groot als een voetbalveld vernietigd. Wetenschappers denken dat als we onze regenwouden verliezen, we de hele planeet in gevaar brengen. Wat kunnen we doen om het regenwoud te redden?

Taal: Staal

Spelling: Staal

Rekenen: Wereld in Getallen

 De groepen 5 t/m 7 werkt met Wereld in getallen 5.  Een rekenles duurt 60 min en heeft altijd  dezelfde lesopbouw. We starten met een automatiseringsoefening. Daarna volgt de  instructie. Daarbij krijgen de kinderen uitleg over een nieuw rekenonderwerp. 

Na de instructie gaan de leerlingen zelfstandig werken aan de weektaak. Deze weektaak wordt aangeboden op drie niveaus: minimum, basis en plus. Kinderen kunnen gemakkelijk doorwerken en overstappen op het volgende niveau. Zo halen we het beste uit ieder kind. Daarnaast krijgen sommige leerlingen een specifiek aanbod. Wekelijks werken de leerlingen minimaal 15 minuten per dag  op de computer om de aangeboden stof verder in te oefenen.  

Wij geven het rekenen groepsdoorbrekend. Dat betekent dat sommige kinderen in een andere klas op hun eigen niveau gaan rekenen. 

In groep 5 wordt er aandacht besteed aan:

  • Automatiseren tot twintig
  • Tellen, door- en terugtellen
  • Rekenen tot 1000 en later 10.000
  • Optellen, aftrekken, splitsen
  • Klokkijken: analoog en digitaal
  • Tafels 1 t/m 10 automatiseren
  • Delen (omgekeerde tafels)
  • Meten (gewicht,afstand,inhoud)
  • Meetkunde (geld,tijd,vormen)
  • Verbanden (tabel, grafiek)

Schrijven: Klinkers

In groep 3 t/m 5 werken we met de methode ‘Klinkers’. We besteden veel aandacht aan het aanleren van het verbonden schrift. Niet alleen tijdens de schrijflessen wordt er gelet op hoe de kinderen (moeten) schrijven, maar ook tijdens andere lessen besteden wij aandacht aan de ontwikkeling van het handschrift.

Lezen: Estafette

Vier keer per week staat technisch lezen, dat -via de methode Estafette wordt gegeven- op het rooster. Naast het werkboek en leesboek worden instructies gegeven via een digitale leeromgeving. Daarnaast zijn er middelen die de kinderen gebruiken tijdens de lessen, bijvoorbeeld een zandloper, kopieerbladen, gedichtenbundels, stripboeken, informatieboeken enz. De schoolbibliotheek is weer opengegaan en alle kinderen hebben leesboeken op hun eigen leesniveau gehaald. 

Begrijpend lezen

Voor begrijpend lezen maken wij gebruik van de methode Nieuwsbegrip XL. Bij deze methode vormen actuele onderwerpen de basis voor de les. De methode besteedt veel aandacht aan  leerdoelen die te maken hebben met het interpreteren van de tekst. De vaardigheden die hierbij horen zijn bijvoorbeeld verwijswoorden, signaalwoorden en signaalzinnen. Ook hier wordt tijdens instructies en verwerking gebruik gemaakt van een digitale leeromgeving. In groep 5 worden de volgende strategieën aangeleerd: 

  • Leesdoel bepalen,
  • Inhoud voorspellen
  • Voorkennis activeren
  • Doel, structuur en vorm van de tekst herkennen
  • Leeswijze bepalen
  • Tekst interpreteren
  • Samenvatten
  • Tekst beoordelen
  • Reflecteren op het eigen leesgedrag 
  • Tekst bestuderen.

Naast begrijpend lezen leren we de kinderen studievaardigheden aan met de methode Blits. Ze krijgen niet alle strategieën in een keer, maar gedurende het halve jaar zullen ze aan bod komen.

Vreedzaam:

We gebruiken hiervoor de methode De Vreedzame School. Dit is een programma voor basisscholen dat streeft naar een democratische gemeenschap waarin leerlingen een stem krijgen, zich verantwoordelijk voelen, zich positief en sociaal gedragen en conflicten zonder geweld oplossen. De kern van de Vreedzame School bestaat uit een wekelijkse les in het oefenen van bovenstaande vaardigheden en de sociale competenties die daarvoor nodig zijn. Het is meer dan een lesmethode. Het is een visie/ aanpak, waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat. Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas, in de school en in de omgeving van de school. We hebben ook een leerlingenraad.

Het zorgt ervoor dat ze werken aan relatie, competentie en autonomie. Vanuit deze kernwaarden hebben we de volgende gouden regels:

  • Iedereen hoort erbij.
  • Ik doe mijn best, ook als ik het moeilijk vind.
  • Wat ik doe is ook goed voor de ander.

Gym in groep 5:

Groep 5 heeft op woensdag gym  van 11.15 tot 12.30. We fietsen samen heen en terug naar school. Zorgt u voor makkelijke kleding die dag en geen sieraden. Denkt u ook aan de gymkleding en gymschoenen van uw kind!