Welkom op de pagina van groep 4!

 

Belangrijke informatie:

De vakken in groep 4:  

IPC  Dit zijn de 3 units die wij dit jaar gaan onderzoeken.

Unit 1 Gebouwen ( september -november)

De 10 meest bizarre gebouwen ter wereld - Evenaar.tv

 

 

 

 

 

Overal om ons heen zijn gebouwen, waarvan we de meeste nauwelijks opmerken. Waar zijn ze van gemaakt? Wat is hun doel? Wat valt je op aan hun vormen? Wat kan er gedaan worden om ze sterker te maken? Door middel van deze unit word je een bouwer en architect en ontdek je de geheimen van bruggen en wolkenkrabbers.

IPC  Unit 2 Speelgoed ( januari- maart)

Speelgoedbank Leiden

 

 

 

 

 

Speelgoed is er in allerlei vormen en maten, maar alle speeltjes zijn ontworpen met de bedoeling dat we er plezier aan beleven, nieuwe
vaardigheden leren, ons lichamelijk ontplooien en/of onze verbeelding aanspreken.

IPC  Unit 3 Feest ( april-juni)

Kleurrijke kleine confetti en linten op transparante achtergrond. Feestelijk evenement en feest. | Premium Vector

Feesten en vieringen spelen een belangrijke rol in een mensenleven. Feestvieren is een van de dingen die ons als mensen uniek maken. Alle volkeren en culturen uit alle delen van wereld vieren feesten en organiseren feesten en vieringen om bijzondere gebeurtenissen te markeren of om stil te staan bij speciale gebeurtenissen in een mensenleven.

Taal: Staal

In de taalmethode ” Staal” werken we in blokken. Elk blok duurt zo’n vier weken en heeft zijn eigen thema. Na ongeveer vier weken krijgen de kinderen de toets.  Hiervoor krijgen de kinderen de woorden mee naar huis om te leren. Gedurende het hele blok blijven wij ook de betekenis van deze woorden oefenen.

Pin page

De volgende hoofdstukken komen aan bod:

  • Start
  • Onderweg
  • Klein
  • Nodig
  • Lekker
  • Slapen
  • Gek
  • Kleding

Spelling: Staal

In groep 4 starten we met “Staal”. Dit is een spellingmethode, waar groep 4 t/m 8 mee werkt. Het vaste ritme, goed voordoen, elke les herhalen en dagelijkse dictees zorgen voor optimale spellingresultaten. Staal is ook de eerste methode die spelling en grammatica met elkaar combineert. In groep 4 worden de categorieën 1 t/m 12 aangeboden.

Pin op spelling

Spelling: Staal* 

Categorieën spelling: op you tube onder : “staal spelling categorieën filmpjes”, kunt u de uitleg beluisteren. *

Uitleg categoriekaart:

  1. Hakwoord: Ik schrijf het woord zoals ik het hoor.
  2. Zingwoord: Net als bij ding dong.
  3. Luchtwoord: Korte klank + cht met de ch van lucht behalve bij hij ligt, hij legt, hij zegt.
  4. Plankwoord: Daar mag geen g tussen.
  5. Eer-oor-eur woord: eer-woord, ik schrijf ee; oor-woord, ik schrijf oo; eur-woord, ik schrijf eu; eel-woord, ik schrijf ee.
  6. Aai-ooi-oei woord: Ik hoor de j, maar ik schrijf de i.
  7. Eeuw-ieuw woord: Ik denk aan de u.
  8. Langermaakwoord: Ik hoor een t aan het eind, dus langer maken. Ik hoor of ik d of t moet schrijven. Langermaakwoord (2): Eind-b rijtje, dus langer maken. Ik hoor dat ik een b moet schrijven.
  9. Voorvoegsel: Ik hoor de u, maar ik schrijf de e.
  10. Klankgroepenwoord: Klankgroep is… Laatste klank is …Dat is een 2-tekenklank of medeklinker, dan schrijf ik het woord zoals ik het hoor.  Dat is een korte klank, dan schrijf ik de … dubbel. Dat is een lange klank, dan gum ik een stukje van de … weg.
  11. Verkleinwoord: Grondwoord is … Dat is een … woord. Dan –je, -tje, -pje erachter. Ik hoor de u, maar ik schrijf de e.
  12. Achtervoegsel –ig: Ik hoor ug, maar ik schrijf ig. Achtervoegsel –lijk: Ik hoor luk, maar ik schrijf lijk.

Rekenen: Semsom

Wat gaan de kinderen leren dit schooljaar?

 

 

 

 

 

De betekenis van de cijfers in een getal.                                                                                                                                                                                                                      Getallen plaatsen op de getallenlijn tot en met 1000.                                                                                                                                                                                                  Plus- en minsommen tot en met 20 automatiseren.
De tafels 1 tot en met 10 automatiseren.
Plus- en minsommen tot en met 100 uitrekenen.                                                                                                                                                                                                          Hoeveelheden eerlijk verdelen.
Ruimtelijk inzicht oefenen.
Rekenen met geld in euro’s en centen.
Referentiematen van 1 kilogram, 1 liter en 1 meter gebruiken.
Meten in centimeters en meters.
Eenvoudige tabellen en staafgrafieken aflezen en maken.
Digitaal en analoog klokkijken.                                                                                                                                                                                                                                                              

Schrijven: Klinkers

We schrijven met de methode “Klinkers” en leren om letters in een verbonden schrift aan elkaar te schrijven. Daarnaast besteden we veel aandacht aan een  juiste pengreep en goede schrijfhouding. De juiste pengreep is om met je duim en wijsvinger je potlood vast te houden, je middelvinger is ondersteunend aan de onderkant. We leren de hoofdletters schrijven en maken gebruik van een vulpen.

Muziek:

We werken samen met De Gooische muziekschool. Elke maandag geeft juf Anne-Marije (een muziekdocent van de muziekschool) muziekles in alle groepen.

Levernsbeschouwing: Trefwoord

We gebruiken de methode Trefwoord. Deze methode werkt aan de hand van thema’s die hun oorsprong vinden in bijbelverhalen. We besteden hier aandacht aan door middel van verhalen, gedichten en liedjes. Na een verhaal wordt er in de klas over gepraat en worden er ervaringen met elkaar gedeeld. Iedere dag begint en/of eindigt met een gebed/lied. 

Lezen: Estafette

We lezen met de methode “Estafette”. In het begin van groep 4 betekent het dat de leeslessen gericht zijn op het automatisch maken van het lezen bij de kinderen: oefenen in het op tempo lezen en het lezen van verhalen (de zogenoemde leeskilometers).

De kinderen werken op niveau met het estafette leesboek en werkschrift. Er zijn 3 niveaus hierbij. Daarnaast besteden we ook aandacht aan het lezen van boeken, informatieboeken en strips. In de schoolbibliotheek kunnen alle kinderen leesboeken op hun eigen leesniveau gaan lezen. Het is van belang om thuis ook te blijven lezen, want om te begrijpen wat je leest moet je eerst voldoende de techniek beheersen. Als u met uw kind wilt oefenen: blijf boeken, recepten, gedichten of andere teksten lezen met hem of haar. Vanaf maart maken de leerlingen een leesdossier.

Vreedzaam:  Blok 1 : Wij horen bij elkaar .

Apollo 11

Groepsvorming en een positief sociaal klimaat waar leerlingen zich medeverantwoordelijk voor voelen. Tijdens dit blok hebben we onze missie, onze afspraken en regels met de groep gemaakt.

  • Wij horen bij elkaar.
  • Als we werken zijn we stil.
  • We helpen en luisteren naar elkaar.

Blok 2: We lossen conflicten zelf op.

Leerlingen leren hoe ze zelf (zonder hulp van de leerkracht) conflicten constructief kunnen oplossen.

De Vreedzame School – Blok 2

Blok 4: We hebben hart voor elkaar.

De leerlingen leren omgaan met gevoelens van zichzelf en van anderen, en leren zich in te leven in de gevoelens van anderen.

921.jpg

Blok 3: We hebben oor voor elkaar

De leerlingen leren belangrijke communicatieve vaardigheden, zoals duidelijk communiceren, goed luisteren, vragen stellen, verplaatsen in het gezichtspunt van een ander, verschil van mening overbruggen. We denken met onze gele pet op.

Vreedzame school blok 3: We hebben oor voor elkaar

Blok 5: We dragen allemaal een steentje bij

De leerlingen leveren een actieve bijdrage aan de groep als gemeenschap.

Apollo 11

Blok 6: We zijn allemaal anders

De leerlingen ontwikkelen een open houding ten aanzien van verschillen tussen mensen.

161.jpg

Gym in groep 4:

Groep 4 heeft op vrijdag van 8.30 tot 9.30 uur gym. U kunt vanaf 8.15 uur de kinderen bij de Banninghal brengen. Denkt u eraan dat de leerlingen gymkleding en gymschoenen nodig hebben? En het is handig om op deze dag makkelijke kleren aan te doen en geen sieraden te dragen.

Kunst Centraal : 

  • Woensdag 6 november:  Timbre. Timbre is een interactieve, digitale kunstinstallatie voor op het digibord. De installatie zet klanken om naar vormen en kleuren. De leerlingen gebruiken hun stem als gamecontroller en ontdekken welke vormen er bij welke klanken horen. Zo kunnen ze schilderen met hun stem. Als hoogtepunt maakt de klas gezamenlijk een stemschilderij: een kunstwerk geheel met de stem gemaakt. ( op school).
  • Maandag 10 maart : Workshop muziek ( op school).
  • Dinsdag 20 mei : Wereld vol Feest in Museum Catharijne Convent ( met de bus). Over de hele wereld wordt feest gevierd, maar niet iedereen viert dezelfde feesten. Ook feestvieren doen we allemaal op een andere manier en…vroeger werden sommige feesten heel anders gevierd dan nu. Welke feesten zijn er allemaal? Waarom vieren we eigenlijk feest? Wat zijn tradities? Wat hoort er allemaal bij een feestje? En stel je voor dat jullie een klassenfeest mogen geven…hoe ziet dit feest er dan uit? Kijk en luister bij de start van elke les naar Eva, Rajvi, Krish, Amir, Junayd, Nina en Jens en ontdek dat feestvieren op heel veel verschillende manieren kan!